آرتریت روماتوئید JRA یا آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان، یک بیماری مزمن دوران کودکی است که باعث التهاب و درد در مفاصل کودک می شود.

طبق گزارش انجمن بین المللی روماتولوژی (ILAR)، این بیماری مزمن به هفت زیرگروه مختلف تقسیم می شود. بر اساس تعداد درگیری مفصل، ناهنجاری های آزمایشگاهی مرتبط و ویژگی های سیستمیک اضافی مرتبط با بیماری دسته بندی می شوند.

برای تشخیص JRA، کودک باید سه معیار زیر را داشته باشد:

• سن شانزده یا کم تر در زمان تشخیص
  • سینوویت مداوم (التهاب مفصل/حفره مایع) حداقل به مدت 6 هفته
  • همه تشخیص های دیگر باید کنار گذاشته شوند.

شیوع آرتریت روماتوئید در کودکان

تقریباً 300000 کودک را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. شیوع آن در ایالات متحده 4-10000 در سال است و شیوع آن در کودکان در ایالات متحده تقریباً 1 در 1000 است.

انواع آرتریت روماتوئید در کودکان

طبق طبقه بندی ILAR، در حال حاضر هفت زیرگروه JRA وجود دارد:

•  آرتریت روماتوئید سیستمیک بیش از 2 هفته و تب به همراه علائم سیستمیک اضافی مانند بثورات قرمز، بزرگ شدن غدد لنفاوی یا علائم عفونت مایع مفصلی. این معادل بیماری استیل در بزرگسالان است.
  •   RF غیرفعال چند مفصلی – آرتریت بیش از 5 مفصل در 5 ماه اول بیماری با فاکتور روماتوئید منفی در خونگیری.
  •  آرتریت چند مفصلی RF مثبت بیش از 5 مفصل در 3 ماه اول بیماری با فاکتور روماتوئید مثبت در خونگیری به فاصله 5 ماه. این معادل آرتریت روماتوئید بزرگسالان (RF+) است.
  • آرتریت که کم تر از 4 مفصل با 4 نوع فرعی را درگیر می کند. اول، نوع فرعی پایدار تا 4 مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد. دوم، زیرشاخه گسترش یافته پس از 6 ماه بیماری، بیش از 6 مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • آرتریت روماتوئید مرتبط با اسپوندیلیت علائم و نشانه های آرتریت، رباط ها و تاندون ها. اغلب با ناهنجاری های سیستمیک و آزمایشگاهی همراه است. بیماران اغلب از درد لگن و کمر همراه با التهاب چشم شکایت دارند و HLA-B27 در آزمایش مثبت است. این آرتریت تمایل به سابقه خانوادگی قوی سایر بیماری های التهابی سیستمیک مانند بیماری التهابی روده دارد.
  • آرتریت مرتبط با پسوریازیس پوست منجر به آرتریت پسوریاتیک نوجوانان می شود. همچنین اغلب با سابقه خانوادگی قوی و یافته های غیر طبیعی ناخن همراه است.
  •  آرتریت تمایز نیافته، آرتریت مزمن که به طور کامل معیارهای یک دسته بالا را برآورده نمی کند.

علل آرتریت روماتوئید در کودکان

علت نامشخص است. در حالی که بسیاری از فرضیه های رقابتی و مکانیسم های پیشنهادی برای این بیماری وجود دارد، همه متخصصان می توانند موافق باشند که این بیماری به دلیل نقص در سیستم ایمنی ایجاد می شود. محرک هایی که تاکنون پیشنهاد شده است، مانند مهم ترین محرک های اختلالات ویروسی، محیطی و ایمنی، به راحتی قابل اجتناب نیستند.

علائم رایج آرتریت روماتوئید در کودکان

علائم و نشانه های رایج آرتریت روماتوئید در کودکان عبارتند از:

• سفتی صبحگاهی که بعداً با حرکت در صبح بهبود می یابد
  •  تغییر در راه رفتن، دویدن، کوهنوردی و آماده شدن برای بازی
  •  از دست دادن توانایی لباس پوشیدن، تغذیه، دوش گرفتن یا توالت
  • بی اختیاری ادرار با یک کودک آموزش دیده توالت
  • رگرسیونی رشدی
  •  اختلاف طول پا
  • تب، بثورات پوستی، علائم گوارشی، و علائم چشمی در انواع فرعی.

طرح درمان آرتریت روماتوئید کودکان

متأسفانه هیچ درمان واحدی برای آرتریت روماتوئید در کودکان وجود ندارد. این یک بیماری بسیار ناهمگن است. بنابراین، برنامه درمانی اغلب به نوع فرعی و شدت آن بستگی دارد.

ایبوپروفن را می توان برای کنترل علائم برخی از اشکال بسیار خفیف مانند اولیگوآرتریت استفاده کرد. شکل شدیدتر یا پایدارتر آرتریت روماتوئید در کودکان به داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری برای کنترل بهتر بیماری مزمن نیاز دارد.

تشخیص آرتریت روماتوئید در کودکان

برای تشخیص آرتریت روماتوئید، پزشک معمولاً مراحل زیر را انجام می دهد:

• یک تاریخچه جامع و دقیق از سیر بالینی اخیر بیمار به دست آورید.
  • تاریخچه دقیق خانوادگی کودک را با تمرکز بر بیماری های روماتیسمی بررسی کنید.
  • با توجه بیشتر به ضایعات پوستی و سایر علائم و نشانه های بیماری سیستمیک، یک معاینه فیزیکی کامل از سر تا پا انجام دهید.
  •  برای تایید بیشتر تشخیص، مطالعات آزمایشگاهی شامل شمارش کامل خون، نشانگرهای التهابی و نشانگرهای روماتیسمی را تجویز کنید.

تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی برای آرتریت روماتوئید

درمان های جایگزین برای آرتریت روماتوئید در کودکان در حال حاضر تا حد زیادی اثبات نشده است. هیچ مقاله معتبری وجود ندارد که نشان دهد روند بیماری را می توان با هر درمان جایگزین یا درمان خانگی درمان کرد.

با این حال، درمان تکمیلی، که شامل تغذیه بهتر و زندگی سالم تر است، می تواند سیستم ایمنی بدن بیمار را بهبود بخشد. علاوه بر این، عادات ورزشی روزانه و هوشیاری می تواند به کاهش اضطراب کمک کند و به کودک کمک کند تا با داروی کم تری درد را مدیریت کند.

تغییرات سبک زندگی به عنوان درمان های پزشکی مکمل و جایگزین (CAM) نیز شناخته می شود. یک مطالعه گذشته نگر کوچک نشان داد که استفاده از برخی درمان‌های CAM باعث می‌شود بیماران و والدین آن‌ها با طرح کلی درمان راحت ‌تر داشته باشند، اما تاثیر واقعی بر روند کلی بیماری نداشت.

source: https://www.a7la-home.com/tr/manage-juvenile-rheumatoid-arthritis