روماتیسم چیست؟

ما چقدر در مورد روماتیسم می دانیم که برخلاف تصور رایج نام بیماری نیست، بلکه اصطلاحی است که برای توصیف درد اطراف استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل در سیستم اسکلتی استفاده می شود؟ همه ما فردی را می شناسیم که مبتلا به روماتیسم است یا در بدن خود احساس درد کرده ایم که در طول زندگی خود به روماتیسم مشکوک شده ایم.  روماتیسم اصطلاحی است که برای توصیف بیماری‌های مختلفی که ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌ها را درگیر می ‌کند، استفاده می ‌شود و در درون خود انواع مختلفی دارد. بنابراین، انواع روماتیسم چیست؟ چند نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد؟

چند نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد؟ انواع روماتیسم چیست؟

روماتیسم اولین چیزی است که در صورت وجود درد طولانی مدت ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل و سفت شدن سیستم اسکلتی که حرکت را دشوار می کند، به ذهن متبادر می شود. اولین چیزی که باید در مورد روماتیسم بدانید این است که یک بیماری واحد را تعریف نمی کند و انواع مختلفی از روماتیسم وجود دارد. ما برای کسانی که در مورد روماتیسم کنجکاو هستند مطالبی را گردآوری کرده ایم…

چند نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد؟

گفتیم که روماتیسم انواع زیادی دارد. بنابراین، در طبقه بندی انواع روماتیسم به چه مواردی توجه می شود؟ بیایید بلافاصله بگوییم: روماتیسم ابتدا به دو گروه اصلی روماتیسم التهابی و روماتیسم غیر التهابی تقسیم می شود.

روماتیسم التهابی: همانطور که از نام آن پیداست نوعی روماتیسم است که توسط میکروب ها یا باکتری ها ایجاد می شود. در صورت نقص سیستم ایمنی در نتیجه آسیب ناشی از میکروب ها و موادی مانند اسید اوریک رخ می دهد. روماتیسم التهابی که بسیار دردناک است در همه سنین حتی در کودکان دیده می شود.

چند نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد؟ انواع روماتیسم چیست؟

روماتیسم غیرالتهابی: در این گروه روماتیسم اثر هیچ میکروبی وجود ندارد، کاملا مربوط به حرکات مفاصل است. پذیرفته شده است که کلسیفیکاسیون، وزن بیش از حد، تصادفات یا سایش ناشی از ضربات سنگین به سیستم اسکلتی می تواند باعث ناراحتی روانی نیز شود.

انواع روماتیسم  التهابی کدامند؟

• آرتریت روماتوئید (RA)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS)
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
  • بیماری بهجت
  • نقرس
  • تب مدیترانه ای خانوادگی (FMF)

روماتیسم مفصلی به چه معناست؟

روماتیسم مفصلی که در زبان پزشکی به عنوان آرتریت روماتوئید (RA) تعریف می‌شود و شایع‌ ترین نوع روماتیسم التهابی محسوب می‌شود، تقریباً در همه مفاصل احساس می‌ شود، اما به ویژه با   سفتی که صبح نیم ساعت طول می ‌کشد در مفاصل احساس می‌ شود.

روماتیسم مفاصل که یکی از روماتیسم های التهابی است که به دلیل  اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می شود، می تواند مزمن شود و بروز آن در زنان بیشتر از مردان است. از آنجایی که همزمان مفاصل زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد، کیفیت زندگی روزمره را کاهش می دهد. ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشد، اما هنوز تشخیص و درمان زودهنگام در آرتریت روماتوئید حیاتی است.

چند نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد؟ انواع روماتیسم چیست؟

اگرچه بارزترین علامت روماتیسم مفصلی گرفتگی صبحگاهی است، اما تورم در دست‌ها، پاها، آرنج‌ها و زانوها نیز یکی از علائم مهم آن است.

اسپوندیلیت آنکیلوزان، که به عنوان روماتیسم ستون فقرات یا کمر شناخته می شود، معمولاً در سنین پایین رخ می دهد. این یک نوع دردناک و التهابی از روماتیسم است که بر ستون فقرات و مفصل بین ستون فقرات و استخوان لگن تأثیر می گذارد. در نتیجه التهاب، این دو استخوان با هم ترکیب می شوند و یک استخوان واحد را تشکیل می دهند.  با پیشرفت بیماری در طول زمان، می تواند اثر خود را در کل ستون فقرات نشان دهد. ممکن است التهاب در مفصل ران، ستون فقرات، زانو، مچ پا و سایر مفاصل بیمار به خصوص در ناحیه کمر ایجاد شود و بر این اساس محدودیت حرکتی مشاهده می شود. پوکی استخوان در افراد مسن دیده می شود، این بیماری در جوانان دیده می شود.

آزمایش روماتیسم چیست؟

احساس درد مفاصل طولانی مدت فکر انجام آزمایش روماتیسم را به ذهن متبادر می کند. تست روماتیسم برای تشخیص روماتیسم و ​​ آزمایش خون بیشترین مواردی است که توسط کسانی که درد روماتیسمی را احساس می کنند مورد تحقیق قرار گرفته است. آزمایش خاصی به نام «آزمایش روماتیسم» در دنیای پزشکی وجود ندارد، اما آزمایش‌های مختلفی وجود دارد که بررسی و تشخیص درد روماتیسمی را آسان ‌تر می‌کند.

چند نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد؟ انواع روماتیسم چیست؟

ابتدا سابقه بیماری بیمار شنیده می شود که با شکایت از روماتیسم به پزشک مراجعه می کند. سعی می شود شدت و فراوانی درد و چگونگی پیشرفت آن درک شود. پس از تاریخچه بیماری، آزمایشات مختلفی انجام می شود. قبل از تشخیص روماتیسم، کلسیم، فسفر و آلکالین فسفاتاز برای درک وضعیت سلامت استخوان ها بررسی می شود.

احتمال کم خونی بررسی می شود. بسته به شدت درد می توان بیوپسی انجام داد، مایع مفصلی برداشت و معاینه کرد. آزمایش های ایمونولوژیک قطعا بررسی می شود و البته آزمایش خون نیز انجام می شود تا بفهمیم علت درد التهاب است یا خیر.

تست های روماتولوژی جایگاه مهمی در تشخیص و درمان دردهای روماتیسمی دارند. آزمایشاتی مانند آزمایش ANA و آزمایش ANCA از جمله آزمایشات خون برای تشخیص روماتیسم هستند.

Source: www.sabah.com