درمان آرتریت روماتوئید:

در حال حاضر هیچ درمان کامل برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد. با درمان های فعلی ، می توان پیشرفت بیماری را متوقف کرد. روش های درمانی کنونی با هدف تسکین درد ، کاهش التهاب ، جلوگیری یا کاهش آسیب مفصلی و حفظ رفاه بیمار انجام می شود. درمان های مدرن کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را بهبود بخشیده است. برنامه درمانی شما ؛ متناسب با نیازهای شما ، شیوه زندگی فردی شما ، سایر مشکلات پزشکی شما  و شدت  بیماری شما است.

در درمان آرتریت روماتوئید، روماتولوژیست تیم مراقبت های بهداشتی است. روماتولوژیست ها پزشکان متخصصی هستند که در زمینه بیماری های عضلانی، استخوانی و مفصلی آموزش دیده اند. روماتولوژیست به عنوان مسئول درمان پزشکی  این بیماری عمل می کند.

داروهای مورد استفاده در درمان آرتریت روماتوئید به دو دسته تقسیم می شوند: داروهایی که به تسکین علائم شما کمک می کنند و داروهایی که آسیب ناشی از بیماری را متوقف کرده و به حفظ این بیماری کمک می کنند. ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که از دو یا چند دارو به طور همزمان استفاده کنید. هر کدام از اینها داروهایی هستند که در درمان آرتریت روماتوئید اهداف خاصی را ارائه می دهند. برخی از این داروها در طول درمان نیاز به نظارت دقیق دارند. همه داروها عوارض جانبی دارند ، اما  این بیماری است که باید درمان شود. بنابراین ، بیمار باید تا حد امکان از گزینه های درمانی و خطرات درمان در برابر زخم ها مطلع شود. اگر مشکوک به عوارض جانبی مربوط به درمان هستید یا فکر می کنید درمان به خوبی کار نمی کند ، به پزشک خود اطلاع دهید. با وجود تمام درمان ها ، نباید فراموش کنید که ممکن است هر از گاهی شکایات جزئی داشته باشید ، حتی اگر همه چیز خوب پیش رود.

تمرینات آرتریت روماتوئید:

سال ها تصور می شد که بیماران مبتلا به آرتریت  برای محافظت از مفاصل خود به استراحت نیاز دارند. با این حال ، اکنون پزشکان و متخصصان طب فیزیکی می دانند که بدون آسیب ، می توانید سلامت و تناسب اندام خود را با ورزش ارتقا دهید. بر اساس گزارش سال 1996  در مورد فعالیت بدنی و سلامت عمومی ، فعالیت بدنی منظم باعث کاهش خستگی ، تقویت عضلات و استخوان ها ، افزایش انعطاف پذیری و استقامت و بهبود رفاه کلی می شود. با در نظر گرفتن این موضوع ، می توانید با تیم مراقبت های بهداشتی خود کار کنید تا بهترین برنامه ورزشی ، فعالیت و استراحت خود را تعیین کنید. تمرینات درمانی توسط پزشک  شما تعیین می شود تا توانایی شما در انجام فعالیت های روزانه بهبود یابد. اگر مبتلا به  آرتریت روماتوئید هستید ، ورزش برای حفظ انعطاف پذیری مفاصل ، قوی بودن ماهیچه ها و سلامت قلب و ریه ها مهم است. استراحت ممکن است عمومی باشد ، مانند دراز کشیدن در رختخواب ، یا ممکن است به سمت یک مفصل خاص ، مانند استفاده از آتل باشد.

بسته به بیماری شما ، به میزان متفاوتی از ورزش ، فعالیت و استراحت نیاز دارید. یادگیری نحوه تنظیم تمرینات و استراحت برای دستیابی به سلامت جسمانی بسیار مهم است. وقتی مفصل دردناک ، متورم و گرم است ، استراحت به کاهش التهاب مفصل کمک می کند و تمرینات عمومی (فعال کننده مفصل)  حرکات مفصل را تسهیل می کند. پزشک و درمانگر شما را در تعیین نوع استراحت و میزان مورد نیاز راهنمایی می کنند. با این حال ، کاهش موقت سطح فعالیت به معنای توقف تمام ورزش ها نیست. شما باید با انجام تمرینات ROM روی تحرک مفاصل کار کنید و با تمرینات ایزومتریک قدرت عضلات را افزایش دهید.

تمرینات ROM (حفاظت از دامنه حرکتی مفصل): برای حفظ تحرک مفصل انجام می شود و بدون وزنه انجام می شود. این تمرین مفید است زیرا به کاهش سفتی مفصل و حفظ انعطاف پذیری مفصل کمک می کند.

تمرینات ایزومتریک: به شما کمک می کند ماهیچه های خود را بدون حرکت دادن مفاصل خود تقویت کنید. روماتولوژیست شما نحوه انجام صحیح این تمرینات را به شما آموزش می دهد.

از آنجایی که این تمرینات باعث حرکت مفاصل شما نمی شوند ، حتی در صورت وجود التهاب مفاصل نیز می توانند به راحتی انجام شوند. در حین تشدید ، می توانید به ورزش در آب ادامه دهید زیرا شناوری آب به محافظت از مفاصل شما کمک می کند و حرکات را آسان می کند. هنگامی که علائم شما تحت کنترل قرار گرفتند ، باید به تدریج برنامه اصلی ورزشی را که شامل تمرینات هوازی است ، مجدداً شروع کنید. تمرینات قلبی عروقی برای سلامت کلی ، کنترل وزن ، قدرت ماهیچه ها و سطح انرژی مهم هستند. برنامه هایی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری ثابت  معمولاً گزینه های خوبی هستند.