لوپوس چیست؟ علائم و روش های درمان چیست؟

بیماری پروانه ای (لوپوس) ، که به آن لوپوس اریتماتوز سیستمیک نیز می گویند ، یک بیماری روماتیسمی است که بسیاری از اندام های بدن را درگیر می کند. این بیماری در بین مردم به عنوان بیماری پروانه ای شناخته می شود زیرا با بثورات قرمز رنگی به شکل پروانه روی صورت مشخص می شود. لوپوس یکی از بیماری های خود ایمنی است. در بیماری های خود ایمنی ، سیستم ایمنی بیمار دچار اختلال در عملکرد شده و سلول های خود فرد را به عنوان مواد خارجی درک می کند. در بیماری لوپوس ، سیستم ایمنی به ماده ای به نام “کلاژن” که یک عنصر مهم در بدن است حمله می کند.

لوپوس چیست؟ علائم و روش های درمان چیست؟

علل بیماری پروانه ای (لوپوس):

علت دقیق بیماری مشخص نیست. عوامل ژنتیکی ، محیطی و هورمون ها در شکل گیری این بیماری نقش دارند. استرس ، اشعه ماوراء بنفش ، عفونت ها و برخی داروها عامل ایجاد این بیماری هستند. استروژن ، یکی از هورمون های زنانه ، وقوع بیماری را افزایش می دهد و تستوسترون آن را کاهش می دهد. در SLE ، سیستم ایمنی بدن در برابر بافت های خود واکنش نشان می دهد.

علائم بیماری پروانه ای (لوپوس):

از آنجا که لوپوس می تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد ، می تواند علائم و نشانه های بسیار متفاوتی را نشان دهد. به خصوص در مراحل اولیه بیماری ، درد مفاصل و علائم عمومی بیماری شایع است. برخی از شایع ترین علائم و نشانه های لوپوس عبارتند از ؛

• ضعف
  • تغییرات پوستی. بثورات پروانه ای شکل ، به ویژه در بینی و گونه ها ، معمولی است. با این حال ، بثورات پوستی در هر ناحیه از پوست که در معرض آفتاب قرار دارد ایجاد می شود.
  • یافته های مربوط به التهاب در وریدها. عروق کوچک پوست اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند و التهابی به نام واسکولیت ایجاد می شود. خونریزی زیر جلدی به شکل لکه هایی در اطراف ناخن وجود دارد. همچنین می تواند باعث التهاب مخاط دهان شود.
  • یافته های مربوط به مو. ممکن است ریزش ناحیه ای در مو وجود داشته باشد و این ریزش مو معمولاً با موهای جدید جایگزین نمی شود.
  • سندرم رینود ، که در آن تغییر رنگ سفید و کبود در سرما در نوک انگشتان رخ می دهد ، یافته مهمی است.
  • یافته های مفصلی. آرترالژی ، یعنی درد مفاصل ، هم در مفاصل بزرگ و هم کوچک وجود دارد. درد به ویژه در صبح شدیدتر است. در برخی از بیماران ، تورم ، قرمزی و افزایش دما به دلیل آرتریت ، یعنی التهاب مفاصل نیز دیده می شود.
  • درگیری عضلات. درد و التهاب در عضلات ایجاد می شود.
  • یافته های کلیه. درگیری کلیوی در 70 درصد بیماران مشاهده می شود. در این افراد ، خون و پروتئین در ادرار تشخیص داده می شود. ادم به دلیل احتباس مایعات در بافت ها ایجاد می شود. در موارد شدید ، التهاب کلیه دیده می شود که می تواند به نارسایی کلیه منجر شود.
  • علائم و مشکلات روانی مربوط به سیستم عصبی مانند میگرن ، صرع ، مشکلات تعادلی وجود دارد. سکته مغزی ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد.
  • مشکلات گوارشی به دلیل درگیری دستگاه گوارش و پانکراتیت شایع است.
  • علائم التهاب در مخاط ریه یا قلب وجود دارد ، مانند درد قفسه سینه. هنگامی که تجمع مایعات و التهاب بین غشای ریه وجود دارد ، درد قفسه سینه که با تنفس افزایش می یابد ، ایجاد می شود. به التهاب مخاط قلب پریکاردیت گفته می شود و در لوپوس شایع است.
  • پنومونی در نتیجه التهاب در بافت ریه ایجاد می شود.
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی ، طحال و کبد وجود دارد.
  • درد شکم به دلیل ملتهب شدن غشای شکمی رخ می دهد.

لوپوس چیست؟ علائم و روش های درمان چیست؟

تشخیص بیماری پروانه (لوپوس):

تشخیص بیماری پروانه ای (لوپوس) با کمک برخی آزمایشات خون همراه با علائم بالینی انجام می شود. بیماران از نظر شمارش کامل خون ، آزمایش کلیه ، اشعه ایکس قفسه سینه ، سلول LE ، آنتی DNA و ANA بررسی می شوند. اگر پزشک لازم بداند و با توجه به مشکوک بودن اعضای بدن، ممکن است آزمایش های بیشتری را دستور دهد.

تشخیص در بیمارانی که در ابتدا علائم معمولی بیماری را نشان نمی دهند بسیار دشوار است. SLE اغلب با بسیاری از بیماری های بافتی اشتباه گرفته می شود .

لوپوس چیست؟ علائم و روش های درمان چیست؟

درمان بیماری پروانه ای (لوپوس):

هیچ درمان قطعی برای بیماری لوپوس وجود ندارد. درمان برای توقف پیشرفت بیماری ، جلوگیری از عوارض حیاتی و تسکین علائم اعمال می شود. بنابراین ، تشخیص زودهنگام از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا امکان برگشت بیماری پیشرفته وجود ندارد.

درمان به طور خاص برای هر بیمار با توجه به شدت بیماری برنامه ریزی شده است. استفاده از داروهای ضد التهابی برای التهابات ایجاد شده در بسیاری از اندام ها و بافت های بدن ضروری است. داروهای گروه استروئیدی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند نیز استفاده می شود. داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین برای بیمارانی که تمایل به لخته شدن خون دارند تجویز می شود.

Source: www.medicalpark.com

مقالات

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/maryamp1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

بیماری پروانه ای در نوزادانبیماری پروانه‌ایبیماری پروانه‌ای چیستدرمان بیماری پروانه ای در طب سنتیعلائم بیماری پروانه ایعلل بیماری پروانه ایعمر بیماران پروانه ایلوپوس چیست؟