نقرس چیست؟ علائم و درمان

اگرچه به دلیل تغذیه نامنظم و مصرف الکل به عنوان بیماری ثروتمند و سلطان شناخته می شود ، اما عوامل مختلفی نیز در بین علل نقرس وجود دارد. نقرس، نه تنها بین بیماری روماتیسمی بلکه در بین اختلالات متابولیکی نیز وجود دارد و یک بیماری قابل درمان است.

نقرس چیست؟

برخی از مواد موجود در پروتئین به اسید اوریک تبدیل شده و از بدن دفع می شوند. مشکلی که در دفع یا تولید بیش از حد اسید اوریک رخ می دهد باعث تجمع این اسید در خون و بدن می شود. با تجمع اسید اوریک در مفاصل التهاب رخ می دهد. این مشکل التهابی به عنوان “بیماری نقرس” تعریف شده است. گاهی اوقات التهاب در کلیه تجمع می یابد. این تجمع باعث آسیب به کلیه ها و همچنین تشکیل سنگ می شود.

اگرچه این بیماری که عموماً در مفاصل دیده می شود ، جزو بیماری های روماتیسمی محسوب می شود ، اما می توان آن را به عنوان یک بیماری متابولیک نیز تعریف کرد. علاوه بر این ، اگرچه پذیرفته شده است که فقط رژیم نامنظم و مصرف زیاد الکل از جمله علل نقرس هستند ، اما این درست نیست. بیماریهای شدید ، بیماریهای کلیوی ، درمانهای دارویی ، جراحی و عوامل ژنتیکی نیز از جمله علل نقرس هستند. همچنین مشاهده شده است که نقرس در مردان بیشتر از زنان شایع است. در زنان ، این بیماری معمولاً بعد از یائسگی خود را نشان می دهد.

علائم نقرس:

علائم نقرس معمولاً در شب احساس می شود و ناگهان ظاهر می شود. برخی از مراحل درد وجود دارد که به شکل حملات ایجاد می شود. درد ممکن است بین این مراحل احساس نشود و ممکن است دوباره در مرحله دیگری رخ دهد. درد ناشی از نقرس معمولاً از انگشت شست پا شروع می شود. این درد که به حدی شدید است که شما را از خواب بیدار می کند ، در سایر نواحی مفصلی نیز قابل مشاهده است. نقرس ناشی از کلیه ها نیز به دلیل وجود سنگ در ادرار و کلیه ها خود را با درد شکم و کمر نشان می دهد. تجمع اسید اوریک در مفاصل می تواند باعث تورم و گاهی تغییر شکل شود. قرمزی و محدودیت حرکت از دیگر علائم این بیماری است.

درمان نقرس:

“نقرس چگونه درمان می شود؟” برای پاسخگویی واضح به این سوال ، ابتدا باید مشخص شود که چه چیزی باعث این بیماری می شود. سطح اسید اوریک با آزمایش خون تعیین می شود. بیشترین میزان اسید اوریک باید 7 میلی گرم در دسی لیتر باشد. مقادیر بالاتر از این را می توان مشکوک به نقرس دانست. پس از مشاهده تورم با اشعه ایکس و سونوگرافی ، برای تشخیص قطعی لازم است مایع از مفاصل متورم گرفته شود.

روش درمان در افراد با تشخیص قطعی نقرس با توجه به دوره های حاد متفاوت است. مسکن ها و داروهای ضد التهابی در درجه اول برای حملات جدید تجویز می شوند. پس از گذراندن دوره حاد ، از داروهای بیماری نقرس استفاده می شود. هدف از این داروها کمک به دفع اسید اوریک و کاهش اسید اوریک اضافی تولید شده است.

علاوه بر داروهایی که باید تحت نظر پزشک استفاده شود ، بیمار باید به رژیم غذایی و شیوه زندگی نیز توجه کند. کم آبی بدن ، خلاص شدن از اضافه وزن در صورت وجود ، انجام ورزش های سبک به جای فعالیت های سنگین به درمان نقرس کمک می کند.

نقرس چیست؟ علائم و درمان

آیا بیماران نقرس می توانند گوشت بخورند؟

موضوع خوردن گوشت در بیماران نقرس جزئیاتی است که افرادی که سعی می کنند با این بیماری کنار بیایند کنجکاو هستند. خوردن گوشت در برنامه رژیم غذایی موجود در روند درمان بیماری ممنوع نیست. با این حال ، مصرف باید محدود شود. در حالی که توصیه می شود غذاهایی مانند طحال ، گوشت غاز ، گوشت اردک ، سالامی ، سوسیس ، ساردین ، ​​ماهی کوچک و صدف ، بره و گوشت گاو کم چرب ، بوقلمون ، مرغ و ماهی را در موارد زیر مصرف کنید. مقادیر ماست کم چرب که در کنار این غذاها مصرف می شود ، غذایی است که اسید اوریک را متعادل می کند.

نقرس و گردو:

گردو که سرشار از آنتی اکسیدان است ، غذایی است که باید بیماران نقرس مصرف کنند. گردو با داشتن پلی فنول ، ملاتونین و ویتامین E ، نه تنها برای نقرس بلکه برای بسیاری از بیماری ها توصیه می شود. گردو نه تنها به دفع اسیدهای اوریک کمک می کند ، بلکه باعث تصفیه بدن نیز می شود.

نقرس چیست؟ علائم و درمان

نقرس چگونه از بین می رود:

شیوه زندگی، رژیم غذایی و هشدارهای بیماری نقرس توصیه شده توسط پزشک در توقف پیشرفت این بیماری و کاهش درد بسیار مثر است. مواردی که باید برای نقرس ، که مورد توجه متخصصان است ، انجام شود ، در زیر ذکر شده است.

• باید بین 8 تا 16 لیوان آب در روز مصرف شود.
  • بیماران مبتلا به اضافه وزن باید به آرامی وزن خود را کاهش دهند. کاهش سریع وزن می تواند اسید اوریک را به طور ناگهانی افزایش دهد.
  • الکل هرگز نباید مصرف شود.
  • مصرف نوشابه های گازدار فروکتوز را باید کم کرد.
  • غذاهای غلات ، تقریباً همه میوه ها ، سبزیجات حاوی آب مانند کدو سبز و خیار باید مصرف شوند. مخصوصاً گیلاس ، توت فرنگی و زغال اخته برای نقرس مفید است.
  • از مصرف نان های قهوه ای ، سبوس دار و چاودار خودداری کنید. به جای اینها ، نان سفید باید خورده شود.

نقرس چیست؟ علائم و درمانSource: www.medicana.com