روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت هایی مانند استخوان ها، تاندون ها، رباط ها یا ماهیچه ها حمله می کند. از طرف دیگر آرتریت ، کلسیفیکاسیون مفاصل است و ارتباطی با سیستم ایمنی بدن ندارد.

بیماری های روماتیسمی چیست؟

در میان علل زمینه ای بیماری های روماتیسمی، ممکن است عوامل ژنتیکی و همچنین عوامل مختلفی مانند سیگار کشیدن، آلودگی محیطی یا عفونت ها وجود داشته باشد. بیماری های اسکلتی عضلانی معمولا به عنوان بیماری های روماتیسمی شناخته می شوند. انواع مختلفی از این بیماری ها وجود دارد. علائم شایع شامل درد مفاصل، سفتی، سوزش و قرمزی در مفاصل است.

زیرتیپ های  بیماری های اسکلتی عضلانی چیست؟

بیش از 200 زیرگروه بیماری اسکلتی عضلانی وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:

• استئوآرتریت (بیماری دژنراتیو مفصل به دلیل ساییدگی و پارگی)
  •  آرتریت روماتوئید (RA)
  • لوپوس (بسیاری از اندام های بدن را درگیر می کند)
  •  اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • آرتریت پسوریاتیک (در نتیجه پسوریازیس که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد ایجاد می شود)
  • نقرس
  •  اسکلرودرمی
  • آرتریت سپتیک (بیماری مفاصل ناشی از میکروب ها)
  • روماتیسم دوران کودکی (آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان)
  • دردهای روماتیسمی

دردهای روماتیسمی در عضلات ایجاد می شود. درد آرتریت نامی است که به درد ناشی از مفاصل داده می شود. بیماری های روماتیسمی نام مشترک بیماری های مفصلی (آرتریت) و عضلانی (بافت نرم) است. دردهای روماتیسمی اغلب پیش ساز استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، نقرس و روماتیسم بافت نرم هستند. این دردها معمولاً شدید، دردناک و ناراحت کننده هستند. کیفیت زندگی بیمار را کاهش می دهند.

علائم بیماری روماتیسمی چیست؟

بیماری های روماتیسمی انواع مختلفی دارند. بنابراین، ممکن است با شکایات و علائم مختلف بروز کنند. التهاب در مفاصل یکی از واضح ترین یافته ها است. این التهابات در مفاصل، آرتریت نامیده می شود و برجسته ترین یافته بیماری های اسکلتی عضلانی است. علاوه بر آرتروز، علائمی مانند تب، دردهای عضلانی و خستگی نیز از علائم بیماری های روماتیسمی است.

یافته های اولیه و مهم بیماری های روماتیسمی چیست؟

درد مفاصل شایع ترین علامت بیماری های روماتیسمی است. شرایطی که این دردها نشانه بیماری روماتیسمی است:

• درد و سفتی مفاصل به شدت در صبح احساس می شود.
  • درد و سفتی به خصوص در مفاصل دست و پا که با عدم تحرک بیشتر می شود.
  • کمردرد به شدت در صبح احساس می شود.

یافته های دیگر از بیماری های روماتیسمی چیست؟

علاوه بر شایع ترین درد مفاصل، بیماری های روماتیسمی علائم زیر را نشان می دهند:

• درد در مفاصل یکسان در هر دو طرف بدن (به عنوان مثال، در هر دو مچ دست یا هر دو زانو)
  • مشکلات در اندام هایی مانند چشم یا ریه
  • سفتی در مفاصل
  •  ضعف
  • ریزش مو
  • حساسیت به نور خورشید
  • دست هایی که در سرما سفید و بنفش می شوند
  • کمردردی که به سمت ستون فقرات پیشرفت می کند
  •  دردهای عضلانی
  •  بثورات روی پوست
  • دردی که با فعالیت بدنی و حرکت کاهش می یابد
  • خشکی چشم و دهان
  • سوزش و قرمزی چشم
  •  حملات ناگهانی درد مفاصل به خصوص در شب

بیماری های روماتیسمی در کدام محدوده سنی شایع ترند؟

بیماری های روماتیسمی همانطور که عموما تصور می شود تنها در افراد مسن دیده نمی شود. باز هم بر خلاف تصور عمومی فقط در خانم ها دیده نمی شود. بیماری های روماتیسمی نیز وجود دارد که اغلب  مردان با آن مواجه می شوند. به عنوان مثال؛ لوپوس یک بیماری است که مردان و زنان را نیز درگیر می کند. بخش قابل توجهی از بیماری های روماتیسمی بین 20 تا 50 سالگی رخ می دهد.

معاینه و کاربرد در بیماری های روماتولوژیک چیست؟

یک آزمایش یا روش واحد در تشخیص بیماری های روماتیسمی کافی نیست. در تشخیص بیماری‌های روماتیسمی، اغلب علاوه بر معاینه فیزیکی، از آزمایش‌های معمول خون و آزمایش‌های تصویربرداری استفاده می‌شود. علاوه بر آزمایش خون، آزمایش های آنتی بادی نیز که به عنوان مختص هر بیماری تعریف می شود، به طور مکرر انجام می شود. با این آزمایشات آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم دفاعی بدن علیه سلول های خود بررسی شده و تشخیص بیماری روماتیسمی صورت می گیرد.

آنالیز ژنتیکی در موارد ناشی از عوامل ژنتیکی استفاده می شود. ناحیه آسیب دیده را می توان با روش های تصویربرداری پیشرفته اسکن کرد. روش های تصویربرداری شامل رادیوگرافی ساده، سونوگرافی، اسکن با دستگاه های تشدید مغناطیسی است. مجدداً در مواقع لزوم، مایع مفصلی (مایع سینوویال) از مفاصل گرفته می شود و زیر میکروسکوپ بررسی می شود. برای تشخیص، می توان از پوست، غدد بزاقی و بافت هایی مانند اعصاب بیوپسی گرفت.

هدف از درمان بیماری های روماتیسمی چه باید باشد؟

اگرچه برخی از بیماری های التهابی روماتیسمی به طور کامل بهبود می یابند، اما بیشتر آنها می توانند با بهبود و تشدید پیشرفت کنند. هدف از درمان معمولاً مدیریت بیماری به اندازه کافی برای حفظ کیفیت زندگی است.

به طور کلی، برنامه درمانی با هدف کاهش علائم بیماری، جلوگیری از پیشرفت بیماری و درگیری اضافی آن، بهبود وضعیت جسمی و روانی بیمار و افزایش کیفیت زندگی است. بنابراین درمان اغلب طولانی مدت است. در برخی موارد ممکن است تا آخر عمر باقی بماند. به همین دلیل رعایت مدیریت درمانی بیمار و پزشک متخصص در پیگیری و حفظ درمان بسیار مهم است.

همانطور که بیماری های روماتیسمی در سنین بالا دیده می شود، انواع آن در دوران کودکی نیز دیده می شود. هر گونه شکایت و علامتی که به بیماری های روماتیسمی که از سنین پایین شروع می شود، مهم تلقی شود و بدون تاخیر با متخصص روماتولوژی مشورت شود.

source: https://www.florence.com.tr/romatizmal-hastalik-belirtileri-nelerdir